Var på bio

Jag och Magnus hade inte varit på bio sen Elvira föddes 04 (jo, det är sant) men senaste månaden har vi faktiskt sett två filmer. Tack tack tack snälla goa Sara som tvingar oss i väg och som är världens bästa barnvakt :)

I helgen såg vi MAMMUT.  Jag tycker att den var bra men jag hade nog stora föväntningar, hade väntat mig något mer gripande med tanke på Lukas Moodysson tidigare filmer (men jag måste erkänna att Ett hål i mitt hjärta tyckte jag var ganska äcklig).

Mammut enligt min mening är en lågmäld berättad historia om den rika västerländksa familjen där mamman har mer eller mindre ständigt dåligt samvete över att inte ha tid över för sin dotter. Att jobbet har tagit över, pappan reser en hel del i jobbet. Barnflickan är från Fillipinerna och har varit tvungen att lämna sina egna små pojkar i hemlandet hos deras mormor för att tjäna ihop tillräckligt mycket pengar så att pojkarna kan få en bätre framtid. rika som fattiga lämnar sina barn fast pga helt olika anledningar, de rika för att de måste jobba och de fattiga för att de måste ta hand om de rikas barn. Prostitution, sexturister och pedofiler skildras också på Moodyssons sätt även om något mildare än vad vi sett i Lilja 4 ever och Ett hål i mitt hjärta.

Det som berörde mig mest var Barnflickans och hennes pojkars öde...

Har du sett filmen? Skriv gärna vad du tyckte.

Kommentarer
Postat av: Kamilla

Men så kul att ni kom er iväg :D jaaa...det var ett tag sedan vi var på bio harkel tror att det var en barnfilm vi såg sist...

Kanske man skulle se Mammut...

Kram kram

PS så det var ingen dårlig film då..? skrattar jag såg att jag stavat fel i bloggen, men tänkte inte på det förrän du skrev det, jag skrattade tills jag fick ont i magen ;)

2009-01-28 @ 18:16:16
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tjena bruden! Ååå vad spännande det ska bli med butiken, grattis! Jag längtar så, å det är nog ingenting mot vad du gör! ;-) Kram kram

2009-01-28 @ 21:11:25
Postat av: Sarah

Jag tycker att det är jättekul att ni går på bio tillsammans så självklart ställer jag upp som barnvakt då! Glöm inte att jag ska bjuda dig på bio också ;)

2009-02-17 @ 09:16:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0